Ochrona przed wirusem w pracy. Jak zabezpieczyć pracowników i klientów?

 

Powracające restrykcje na zachodzie Europy powodują wiele niepokoju, szczególnie wśród przedsiębiorców. Co zrobić i jak się zabezpieczyć, by zminimalizować ryzyko zarażenia w miejscu pracy?

Przez ostatnie miesiące, w wielu krajach wypracowano metody radzenia sobie z przykrymi skutkami pandemii oraz sposoby zapobiegawcze. Idealnym przykładem jest cała branża hotelarska. Po długich miesiącach paraliżu hotelarze musieli znaleźć skuteczne metody, by zapewnić bezpieczeństwo i komfort swoim gościom i pracownikom. Warto więc zaczerpnąć inspiracji z wypracowanych przez nich procedur.

Nie trzeba chyba powtarzać, że głównym zagrożeniem są skupiska ludzi. Wirus przenosi się drogą kropelkową, więc osoba zarażona uwalnia drobne cząsteczki podczas oddychania, kasłania czy kichania. Te osiadają na powierzchniach – biurkach, telefonach, blatach, dłoniach. Kolejne osoby zarażają się po dotknięciu dłońmi skażonej powierzchni, a następni ust, nosa czy oczu. Stąd jedną z najskuteczniejszych metod zapobiegania zakażeniom jest stosowanie masek jednorazowych oraz regularna dezynfekcji dłoni, oraz powierzchni.

Warto pamiętać, że wykrycie przypadków wirusa COVID-19 wśród pracowników lub klientów może doprowadzić do czasowego zawieszenia działalności. A idące za tym straty mogą mieć negatywny wpływ na sytuację finansową firmy.

Co możesz zrobić, by zapewnić bezpieczeństwo klientom i pracownikom?

Regularna dezynfekcja rąk - płyny i dozowniki do dezynfekcji rąk

Hasła o częstym myciu i dezynfekcji rąk powtarzane są jak mantra. Jednak, jak się okazuje, nadal nie wszystkim weszło to w nawyk. Wszyscy pracownicy powinni dezynfekować ręce od razu po wejściu do pracy. Jeżeli w Waszej firmie przyjmujecie klientów lub pacjentów, proście ich o dezynfekcję przy pomocy płynu do dezynfekcji rąk zawierającego min. 70% alkoholu od razu po wejściu do lokalu.

Doskonałym rozwiązaniem jest bezdotykowy dozownik do dezynfekcji rąk. Jednak, aby zapewnić optymalne bezpieczeństwo, należy wziąć pod uwagę charakter pracy i przyzwyczajeń pracowników oraz klientów. W większości przypadków, ze względu na komfort, warto umieścić więcej niż jeden dozownik na płyn do dezynfekcji.

Kilka propozycji, gdzie warto umieścić dozownik na płyn dezynfekcyjny:

  • Przy wejściu do lokalu,
  • W recepcji,
  • Przy windach,
  • W kuchni,
  • Przy wejściu do toalety
  • Przed wejściem do sal konferencyjnych i pokojów spotkań,
  • W open spaceach

Dostęp do środków ochrony osobistej – maseczki ochronne, rękawiczki jednorazowe, przyłbice

Pracodawca powinien zapewnić pracownikom dostęp do środków ochrony osobistej, a w szczególności rękawiczek jednorazowych i maseczek chirurgicznych.

Wiele firm zdecydowało się na zakup masek wielokrotnego użytku, jednak bądźmy realistami — ktoś może zapomnieć zabrać maseczkę z domu, nie wyprać jej o czasie, zgubić. Na miejscu zawsze powinny być dostępne jednorazowe maseczki chirurgiczne. Ponadto, jeśli pracujecie z pacjentami i przebywacie z nimi przez dłuższy czas w jednym pomieszczeniu, to maseczka powinna zostać zmieniona każdorazowo, gdy przychodzi nowy klient.

Doskonałym i komfortowym rozwiązaniem jest przyłbica ochronna. Jej powierzchnia jest łatwa w czyszczeniu i skutecznie chroni nos, oczy oraz usta przed drobnoustrojami, rozprzestrzeniającymi się drogą kropelkową. Dla wielu osób przyłbica ochronna jest bardziej komfortowym rozwiązaniem niż maseczka jednorazowa, dlatego warto dać wybór pracownikowi. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które mają styczność z klientem i muszą nosić ją przez cały dzień pracy.

Warto również zapewnić dostęp do maseczek i rękawiczek swoim klientom. W zależności od charakteru Twojej działalności rozważ czy jesteś w stanie zapewnić im środki ochrony osobistej w cenie usługi, czy za niewielką opłatą.

Najlepsze sieci hotelowe oferują swoim gościom darmowe maseczki, które dostępne są w recepcji i w restauracjach. Warto wziąć z nich przykład!

Czy pracodawca musi zapewnić maseczki swoim pracownikom?

Rozporządzenie nie wskazuje jednoznacznie, czy to pracodawca jest zobowiązany dostarczyć środki ochrony osobistej pracownikom. Jednak wg. Kodeksu pracy ma obowiązek zapewnić bezpieczne warunki podczas wykonywanych obowiązków.

Zdaniem niektórych prawników Inspekcja Pracy ma prawo ukarać pracodawcę, który nie zapewni maseczek, płynów do dezynfekcji i innych, niezbędnych środków ochrony osobistej.

Obowiązek pracodawcy jest również przeprowadzenie szkolenia, jak korzystać z maseczek oraz ustalenie procedur, kiedy i gdzie pracownik musi mieć maseczkę, a kiedy może pozwolić sobie na jej ściągnięcie.

Jakie maseczki ochronne wybrać?

Wg. Kodeksu pracy zapewnione środki ochrony osobistej powinny posiadać odpowiednie certyfikaty świadczące o ochronie przed niebezpiecznym dla zdrowia działaniem. Oznacza to, że pracodawca powinien zapewnić rękawiczki jednorazowe i maseczki ochronne z certyfikatem CE.

Dezynfekcja powierzchni

Tak, jak już wspominaliśmy. Wirusy i bakterie przenoszące się drogą kropelkową osiadają na powierzchniach. Do wielu zakażeń dochodzi w wyniku dotknięcia zanieczyszczonej powierzchni dłonią, a następnie oczu, nosa czy ust.

Regularna dezynfekcja przy pomocy wysokoprocentowego alkoholu lub sprayu do dezynfekcji powierzchni jest niezwykle ważna.

Pamiętajcie, aby regularnie czyścić:

  • Klamki,
  • Blat w recepcji,
  • Biurka,
  • Klawiaturę,
  • Myszkę,
  • Kserokopiarkę, jeśli jest w ogólnodostępna,
  • Blaty, stół i szafki w kuchni pracowniczej,
  • Przyciski w windzie

Organizacja pracy i procedury bezpieczeństwa

Częste wietrzenie pomieszczeń

Jeśli jest to możliwe, starajcie się regularnie wietrzyć pomieszczenia lub zainwestujcie w przemysłowy oczyszczacz powietrza, który spełnia normy medyczne i wyłapuje drobne cząsteczki wirusów.

Odstęp między stanowiskami pracy

Dystans społeczny i unikanie skupisk ludzi należą do podstaw zachowania bezpieczeństwa podczas pandemii. Jeżeli kilka osób pracuje w jednym pomieszczeniu, należy zadbać o zachowanie odpowiedniego dystansu między stanowiskami pracy lub postawienie przegródek. Zalecana odległość to 1,5 m.

Jedną z metod ograniczenia ilości osób jest zmianowy tryb pracy – część zespołu może pracować w trybie pracy zdalnej, część z biura. Dobrze, aby podział na grupy był trwały. W razie zakażenia ograniczy to potencjalną ilość osób poddanych kwarantannie do jednej ekipy, a nie wszystkich pracujących.

Od charakteru pracy zależy czy zmiany będą wypadać kilka razy dziennie, czy osoby będą pracować co drugi dzień, czy tydzień. Dopasujcie to do swoich potrzeb.

Umawianie i potwierdzanie wizyty klientów/pacjentów

Ważne jest opracowanie metod, które wykluczą niepotrzebne skupiska ludzi. Nie rezygnuj z zaleceń wprowadzonych przez GIS i zawsze umawiaj swoich klientów na konkretną godzinę. Co więcej, staraj się, by między wizytami były odstępy, które dadzą Ci czas na zdezynfekowanie powierzchni oraz zachowanie higieny osobistej.

Zawsze staraj się potwierdzić umówioną wizytę w jej dniu lub dzień wcześniej. Podczas rozmowy zapytaj, czy osoba nie jest na kwarantannie, czy dobrze się czuje, czy nie mieszka z osobą zarażoną. Lepiej zapobiegać kwarantannie całej załogi oraz innych klientów. Niestety zakażenie w gabinecie fizjoterapeuty, kosmetyczny czy innych usług może mieć wpływ nie tylko na pracę, ale także na mozolnie budowany wizerunek marki.

Jeżeli dojdzie do potencjalnego zakażenia w waszej firmie, zareagujcie najszybciej jak to możliwe. Poinformujcie wszystkie osoby, które mogły zostać narażone – zaufanie buduje się latami, więc nie zaprzepaśćcie zbudowanych relacji poprzez brak odpowiedniej reakcji.

Nowe procedury higieny w pracy

Bądźmy szczerzy, jeśli podział obowiązków nie jest jasny i klarowny, nowe zadania szybko pójdą w niepamięć. Wypiszcie wszystkie procedury związane z zachowaniem bezpieczeństwa sanitarnego i higieny, a następnie stwórzcie grafik obowiązków.

Możecie wybrać osobę, która podczas zmiany będzie dbała o sprawdzanie, czy procedury są spełniane — inspektora bezpieczeństwa. Porozmawiajcie między sobą, jak logicznie podzielić obowiązki, by nie były uciążliwe, a skuteczne.

O czym należy pamiętać?

  • Sprawdzanie dostępności płynu do dezynfekcji, np. Czy pojemnik w dozowniku na płyn do dezynfekcji jest pełny.
  • Kto i kiedy będzie dezynfekował blaty w recepcji i klamki.
  • Jakie są procedury przyjmowania kurierów – np. Czy chcemy, żeby wchodzili do lokalu?
  • Jak często dezynfekujemy powierzchnie biurek, klawiatur, etc. Sprawdzanie zapasów środków ochrony osobistej i higieny – czy macie zapas maseczek, rękawiczek.
  • Ustalenie zasad komunikacji i postępowania w razie potencjalnego zakażenia.
  • Grafik sprzątania, dezynfekcji powierzchni wspólnych i miejsc pracy
  • Procedura przyjmowania klientów/pacjentów
  • Wytyczne dotyczące noszenia maseczki – kiedy należy nosić, kiedy można ściągnąć, etc

Pomiar temperatury

W ramach procedur bezpieczeństwa ustalcie zasadę pomiaru temperatury przed rozpoczęciem pracy. Pamiętaj jednak, aby zmierzyć temperaturę, musisz posiadać zgodę wszystkich członków zespołu. Porozmawiajcie o tym, dlaczego to ważne. Przygotuj odpowiednie zgody i podpiszcie je.

Dojazd do pracy

Trudno zachować higienę w autobusie czy metrze. Zachęcaj zespół do korzystania z własnego auta, roweru czy przychodzenia do pracy na piechotę.

Jeśli dojazd komunikacją publiczną jest jedynym wyjściem, przypominaj o konieczności regularnej dezynfekcji rąk, dystansu społecznego i zakrywania ust.

Wiarygodne źródła informacji

Fake newsy i sprzeczne informacje są jednym z największych zagrożeń podczas pandemii. Pamiętajcie, by wszystkie informacje czerpać z wiarygodnych źródeł. W internecie powstaje wiele teorii spiskowych, które nie są poparte ani wiedzą, ani dowodami.

Oto kilka stron, skąd należy czerpać informacje:

Maseczki i środki ochrony w kosztach firmy?

Zgodnie z art. 207 par. 2 kodeksu pracy pracodawca musi chronić zdrowie i życie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Środki ochrony osobistej muszą być dostosowane do aktualnych warunków pracy i zmieniających się okoliczności wykonywanych obowiązków.

Przepisy jasno określają, że koszty niezbędnych środków ochrony osobistej nie mogą być przerzucone na pracowników, a więc leżą one po stronie pracodawcy.

Podobnie wygląda sytuacja ze środkami ochrony osobistej i bezpieczeństwa dla klientów i osób przychodzących z zewnątrz. W tym wypadku obowiązkiem pracodawcy jest zadbanie, aby pracownicy i klienci nie zarazili się w miejscu pracy.

Rozliczanie kosztów związanych z zapewnieniem odpowiednich warunków pracy jest dla fiskusa oczywiste. Problemy zaczynają się jednak w przypadku rozliczania kosztów prowadzenia działalności przez przedsiębiorców (w szczególności w przypadku jednoosobowej działalności).

Prawnicy i doradcy podatkowi podkreślają, że przedsiębiorcy kupujący środki ochrony osobistej powinni zachować umiar z wliczaniem ich w koszty. W obowiązku przedsiębiorcy jest udowodnienie, że używa środków ochrony osobistej podczas czynności służbowych, a nie prywatnych.

Aby ułatwić wliczenie w koszty zakup maseczek jednorazowych, środków do dezynfekcji, rękawiczek czy przyłbic ochronnych, przedsiębiorca powinien opisać fakturę, w jakim celu były one wykorzystywane. Więcej informacji na ten temat możecie znaleźć w artykule Rzeczpospolitej

Dbajcie o bezpieczeństwo w miejscu pracy, od tego zależy zdrowie Wasze, Waszych rodzin, bliskich oraz wizerunek firmy